اهمیت داشتن یک رزومه خوب برای استخدام سریع تر
در گذشته نهچندان دور، کارجویان برای استخدام در سازمان موردنظر خود باید بهصورت حضوری به آن سازمان مراجعه کرده و همه مدارک خود را ارائه مینمودند. بدین ترتیب، فرایند استخدام و بررسی مدارک همه متقاضیان نیز برای کارفرمایان و مدیران منابع انسانی طولانی میشد. اما در سالهای اخیر، رزومه کاری متقاضیان پیش از ملاقات حضوری، بررسی و ارزیابی میشود و تنها افرادی که رزومه شغلی آنها با ارزشهای سازمان و ویژگیهای مدنظر کارفرمایان همخوانی دارد، دعوت به مصاحبه میشوند. به همین دلیل، داشتن یک رزومه خوب و جامع، تاثیر بسیاری در انتخاب کارجو توسط کارفرما و جذب و استخدام این فرد دارد.
به همین دلیل در مقاله پیش رو پس از آشنایی با رزومه، به مزایای داشتن یک رزومه جامع اشاره کرده و با توضیح گامبهگام نحوه نوشتن رزومه، به این سوال رایج در بین کارجویان که «چگونه رزومه بنویسیم؟» پاسخ خواهیم داد.
رزومه چیست؟
یک رزومه کاری، شرح سوابق و فعالیتهای کارجو را بیان میکند و در حقیقت، بهنوعی تبلیغی برای او محسوب میشود. با استفاده از یک رزومه جامع و کامل که در نهایت یک یا دو صفحه نوشته میشود، فرد میتواند مهارتها، توانمندیها و ویژگیهای شخصیتی خود را به کارفرما یا سازمانی که قصد همکاری با آن را دارد، ارائه کرده و آنها را متقاعد کند که او در میان متقاضیان، بهترین گزینه برای جذب و استخدام در موقعیت شغلی موردنظر است. پس از نوشتن یک رزومه حرفهای میتوان از طریق لینک https://karbord.io/ همه موقعیتهای شغلی را بهصورت یکجا مشاهده کرده و برای آگهی استخدام موردنظر، رزومه ارسال کرد.
روشهای مختلفی برای نوشتن یک رزومه خوب و حرفهای وجود دارد که در ادامه به دو روش رایج آن اشاره خواهیم کرد:
- نوشتن رزومه بهصورت دستی توسط کارجو: در این روش، باید یک قالب استاندارد برای رزومه طراحی کرده و بخشهای موردنیاز را در آن قالب پیادهسازی کرد. برای نوشتن رزومه با این روش بایستی چند نمونه رزومه استاندارد و حرفهای را بررسی کرده و رزومه را با این نمونههای استاندارد تطبیق داد.
- ساخت رزومه با استفاده از رزومه ساز: یکی دیگر از روشهای مرسوم برای نوشتن رزومه، استفاده از رزومه ساز های رایگان و غیررایگان است. در حال حاضر برخی از سایتهای رزومهنویسی و سایتهای کاریابی این امکان را برای کاربران خود فراهم کردهاند. با استفاده از این روش، میتوان از میان چندین قالب طراحیشده، یک قالب را انتخاب کرده و با نوشتن اطلاعات خود در آن، فایل نهایی را دریافت نمود.
اهمیت نوشتن یک رزومه خوب برای استخدام سریعتر و آسانتر
در این بخش به دلایل اهمیت داشتن یک رزومه استاندارد و حرفهای برای استخدام سریعتر و آسانتر اشاره خواهیم کرد.
معرفی بهتر کارجو
همانطور که پیشتر گفته شد، هدف اصلی از نوشتن رزومه، معرفی توانمندیها، مهارتها و تجربههای یک متقاضی استخدام به کارفرما و سازمان موردنظر است. در حقیقت، کارفرما از طریق بستری که رزومه فراهم کرده با کارجو آشنا شده و در صورت توافق با این فرد، او را استخدام میکند. رزومه دارای بخشهایی است که با نوشتن آنها، نکاتی که امکان دارد در مصاحبه حضوری از قلم بیفتد، در معرض دیدهشدن قرار میگیرد.
صرفهجویی در زمان
داشتن یک رزومه خوب سرعت فرایند استخدام را افزایش میدهد. در واقع، با این روش، پیش از آن که کارجو مسافتی طولانی را برای انجام مصاحبه حضوری طی کند، کارفرما با مطالعه بخشهای مختلف رزومه، افراد را گزینش کرده و در صورت دعوت شدن به مصاحبه، شانس استخدام نیز بالاتر خواهد بود.
نشانه حرفهای بودن
معمولا افراد توانمند و با تجربه کاری، رزومههای پربار و کاملی دارند و برای نوشتن رزومه خود وقت میگذارند. به همین دلیل، کارجویان با خواندن رزومه این افراد، میزان حرفهای بودن آنها را درک خواهند کرد.
بالابردن شانس استخدام
معمولا رزومهای که بهصورت جامع و کامل نوشته شده باشد، فرد را به موقعیت شغلی موردنظر خواهد رساند. در حقیقت، یک رزومه استاندارد ابتدا باعث میشود که کارجو دعوت به مصاحبه شود و اگر این فرد بتواند در مصاحبه حضوری هم بهخوبی عمل کند، در موقعیت شغلی دلخواه خود جذب و استخدام خواهد شد.
مراحل گامبهگام نوشتن رزومه
بسیاری از کارجویان با نحوه نوشتن cv آشنایی چندانی ندارند و «چگونه رزومه بنویسیم» سوال متداول بسیاری از آنهاست. به همین دلیل در این بخش به معرفی مراحل نوشتن رزومه و بخشهای مختلف یک رزومه خوب خواهیم پرداخت.
البته باید به این نکته اشاره کرد که نحوه نوشتن رزومه به حوزه کاری و فعالیت فرد بستگی خواهد داشت. بهعنوان نمونه، رزومه حسابدار با رزومه مهندس معمار دارای تفاوتهایی است و نمیتوان این دو را یکسان در نظر گرفت. اما به هر حال تعدادی بخش یکسان در همه رزومهها وجود دارد که در این قسمت به این گونه موارد اشاره خواهیم کرد.
انتخاب قالب مناسب برای رزومه
در اولین گام باید بر اساس عواملی مانند میزان سابقه کاری و نوع فعالیت، قالب مناسب رزومه خود را انتخاب کرد. سه قالب رایج نوشتن رزومه شامل رزومه زمانی معکوس، رزومه عملکردی و رزومه ترکیبی است.
نوشتن اطلاعات فردی
پس از انتخاب قالب مناسب، باید در گام بعدی اطلاعات فردی را نوشت. از جمله مهمترین اطلاعات شخصی که باید در رزومه نوشت، میتوان به مواردی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، عکس پرسنلی، اطلاعات تماس و ایمیل اشاره کرد.
نوشتن یک خلاصه رزومه خوب
در مرحله بعدی نوشتن رزومه، باید اطلاعات مختصری از خود شامل معرفی خود، سوابق تحصیلی، سوابق کاری و علاقهمندیهای خود در حد چند خط نوشت تا از این طریق کارفرما بتواند در زمان اندکی با کارجو آشنا شود.
نوشتن سوابق تحصیلی
در این بخش باید به مدارک، مقطع تحصیلی و موفقیتهای دوران تحصیل اشاره کرد.
اشاره به سوابق کاری و حرفهای
این بخش شامل مواردی مانند عناوین شغلی، تجربههای کاری و مدتزمان اشتغال به کار است. برای بسیاری از کارفرمایان، این بخش، مهمترین بخش رزومه محسوب میشود و باید در این بخش، بادقت تمام تجربهها و سوابق مرتبط با موقعیت شغلی موردنظر را ذکر کرد.
مهارتها و توانمندیها
منظور از این بخش، تمامی مهارتهای نرم و سخت مرتبط با موقعیت شغلی موردنظر است. بهعنوان مثال، یک حسابدار باید در این بخش به نرمافزارهای حسابداری و مالی که به آنها مسلط است، اشاره کند.
جمعبندی و سخن پایانی
در این مقاله به معرفی رزومه، اهمیت داشتن یک رزومه خوب برای استخدام سریعتر و آسانتر و مراحل گامبهگام نوشتن رزومه پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، یک رزومه استاندارد شامل بخشهای مهمی همچون اطلاعات فردی، خلاصه رزومه، سوابق تحصیلی، سوابق کاری و مهارتها و توانمندیهاست. یک رزومه جامع و حرفهای میتواند شانس شما را برای استخدام در موقعیت شغلی دلخواه خود بالاتر ببرد. پس بهتر است برای نوشتن رزومه وقت کافی بگذارید و تلاش کنید به همه سوابق و تجربههای مرتبط خود در آن اشاره نمایید.